بسم الله الرحمن الرحيم

ن والقلم و مايسطرون


با عرض سلام

به اطلاع كليه مستمعين مناديون ميرساند :

 هر روز با يك سخنراني مكتوب

از علما ،فضلا وخطبا

مشتاق حضور  شمایيم.

با ارائه نظرات خود ما را در بهتر شدن وبلاگ ياري دهيد.

سخنرانی ایت الله وحید خراسانی

سخنرانی آيت الله  وحيد خراساني حفظه الله

موضوع: امام حسين (ع)

 

 

اين رستگاري بزرگي است كه توفيق الهي و الطاف حضرت ولي عصر(ع) شامل شما شود و نام شما در ايام عاشورا در دفتر حضرت سيدالشهدا(ع) ثبت و ضبط شود.

مسئوليت ما بسيار سنگين و مهم است؛ و آن عبارت از اين است كه به مردم بياموزيم، امام حسين(ع) كيست و عاشورا چيست؟ آن چه براي ما اهميت دارد اين است كه با برهان و استدلال اين موضوع را درك نماييم كه سيدالشهدا فراتر از تعريف و توصيف است و كار او چيزي فراتر از توفيقات عادي بوده است

 

اين مسئله بزرگ تر از آن است كه ما بتوانيم به واسطة جملات خود آن را تقرير كنيم لذا بايد فهم آن را، با تأمل و بر طرف كردن حجاب هاي ذهني مان از كلمات اهل بيت(ع) درخواست نماييم تا به عمق اين حادثه پي ببريم

سخن امام جعفر صادق(ع) خطاب به «يونس بن ظبيان» را به شكل اجمالي براي شما عرض مي كنم و اميدوارم كه فرهيختگان در فهم اين حديث سعي و كوشش نمايند.

ادامه نوشته

روضه مكتوب شب سوم محرم(1)

روضه مكتوب شب سوم محرم

حضرت رقيه سلام الله عليها

 

مرحوم آيت الله العظمي ميرزا جواد آقاي تبريزي دررابطه با حضرت رقيه چنين فرمودند؛

حضرت رقيه(عليها سلام) قبرش در شام مشهوروفلسفه ي وجود آن قبر در شام،رسوا كردن دشمنان دين است كه بعد ها قضاياي شام را انكارنكنند.  وقبرحضرت رقيه(عليها سلام) نشانه اسير شدن زنها در اين مكان مقدّس است وكسي ديگر نمي تواند قضاياي شام را تكذيب كند.  ودفن حضرت رقيه وقبر شان در اين مكان خود سند گويايي آن است .

ولذا نبايد به تشكيك بعضي توجه كرد كه در خصوص قبر و مقام آن حضرت القاء شبهه مي كنند. آنان اغوا شدگان شيطا نند.  زيارت اين خانم (حضرت رقيه(عليها سلام))كسب معنويت است كه مي تواند انسان را از انحراف نجات دهد وهمه را تشويق به زيارت آن مي كنيم وبراي همه دعا مي كنيم.  (1)


متن كامل روضه در ادامه مطلب.....

ادامه نوشته

سخنراني ايت الله مظاهري محرم 1390

متن سخنراني آیت الله مظاهری حفطه الله

محرم 1390

بسم‌الله الرّحمن الرّحيم
«
رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي»

هدف از قيام امام حسين«سلام‌الله‌عليه

پس از به حکومت رسيدن يزيد، امام حسین«سلام‌الله‌عليه» اسلام را در مخاطره دیدند و دريافتند که اگر قیام نکنند، اگر شهید نشوند و اگر عیال را به اسارت ندهند، اسلام نابود می­شود. لذا واجب دانستند که قیام کنند و خود و عیال را فدای اسلام عزیز کنند. از مدینه به مکه آمدند و در وقت حرکت، نامۀ مختصر، امّا پرمعنايي به برادرشان محمد بن حنفیه نوشتند:
«
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏ ، مِنَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ وَ مَنْ قِبَلَهُ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ مَنْ لَحِقَ بِي اسْتُشْهِدَ وَ مَنْ لَمْ يَلْحَقْ بِي لَمْ يُدْرِكِ الْفَتْحَ وَ السَّلَام‏»[1]
سفر من، سفرِ شهادت و سفر دفاع از اسلام عزیز است و هرکه با من حرکت کند، شهید می­شود و هرکه با من نیايد، عاقبت به خیر نخواهد ­شد و دنیا و آخرتش حتماً در مخاطره است. آن حضرت چندین ماه در مکه بودند؛ شب‌ها در خانۀ خدا نماز جماعت می­خواندند و منبر می­رفتند و سخناني حماسي و کوبنده بيان مي‌کردند. مردم هم، مخصوصاً جوانان، اطراف امام حسین«سلام‌الله‌عليه» را گرفته بودند. گاهی در منبرها در مکّه و يا در راه کربلا می­فرمودند:

«أَ لَا تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لَا يُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ الْبَاطِلَ لَا يُتَنَاهَى عَنْهُ لِيَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ فِي لِقَاءِ اللَّهِ مُحِقّاً»

متن كامل سخنراني در ادامه مطلب....

ادامه نوشته

روضه مكتوب شب دوم محرم (1)

روضه مكتوب شب دوم محرم

ورود به كربلا

 

امام باقر(عليه السلام)فرموده است،خداوندكربلا را 24 هزار سال پيش از آنكه كعبه را بيافريند،آفريده است و آن را پاكيزه فرمود و بر آن بركت افزوده است و پيش از آنكه خداوند خلق را بيافريند، آن را قرار داده است و همواره چنين خواهد بود و خداوند آن را در بهشت هم بهترين زمين‏ها قرار داده است.

قَالَ الْبَاقِرُ(عليه السلام)خَلَقَ اللَّهُ كَرْبَلَاءَ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ الْكَعْبَةَ بِأَرْبَعَةٍ وَ عِشْرِينَ أَلْفَ عَامٍ  وَقَدَّسَهَاوَ بَارَكَ عَلَيْهَا فَمَا زَالَتْ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ اللَّهُ الْخَلْقَ مُقَدَّسَةً فِي مَنَازِلِهِ وَ لَا تَزَالُ كَذَلِكَ وَ جَعَلَهَا اللَّهُ أَفْضَلَ الْأَرْضِ فِي الْجَنَّة (1)

امام صادق عليه السّلام آهى كشيد وبه مفضل فرمود: يَا مُفَضَّلُ إِنَّ بِقَاعَ الْأَرْضِ تَفَاخَرَتْ فَفَخَرَتْ كَعْبَةُ الْبَيْتِ الْحَرَامِ عَلَى بُقْعَةِ كَرْبَلَاءَ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهَا أَنِ اسْكُتِي كَعْبَةَ الْبَيْتِ الْحَرَامِ وَ لَا تَفْتَخِرِي عَلَى كَرْبَلَاءَ

اى مفضل! تمام اماكن روى زمين بر يك ديگر فخر مى‏كردند. از جمله كعبه در مسجد الحرام بر زمين كربلا فخر نمود. خداوند وحى فرستاد كه اى كعبه ساكت باش! و بر كربلا فخر مكن!(2)

مرحوم شيخ طريحي در كتاب مجمع فرموده: مروي است امام عليه السلام نواحي اطراف مكاني كه بعدا قبر آن حضرت شد را از اهل نينوي و غاضريه به شصت هزار درهم خريده و سپس آن را به خودشان تصدق فرمود مشروط به اينكه زوار قبر مطهرش را ارشاد و راهنمائي كرده و آنها را سه روز ضيافت و پذيرائي نمايند.

دو چشم تو شرار غربت و درد

به سينه آهِ  حسرتْ؛ حسرتي سرد

حسين ابن علي در كربلا  شد

به جان عمه ات اين جمعه بر گرد

متن كامل روضه در ادامه مطلب....

ادامه نوشته

جلسه اول سخنراني حجة الاسلام ماندگاري محرم 1390

جلسه اول سخنراني حجة الاسلام ماندگاري

محرم 1390

گر چه مثل محرم نمی شوم هرگز جدا زحلقه ی ماتم نمی شوم هرگز ، مرا ببخش مرا چون که خوب می دانم توبه کرده ام و آدم نمی شوم هرگز ، اسیر جاذبه ی حُسن یوسف یاسم که محو در گل مریم نمی شوم هرگز ، گناهکارم و اما بدون اذن شما نصیب خشم جهنم نمی شوم هرگز ، دمی فرات بیاور چرا که من قانع به سلسبیل به زمزم نمی شوم هرگز ، قسم به قلب سفیدت سیاه پوش کسی به جز شهید مُحَرم نمی شوم هرگز.


سوال – بندگی در آئینه کلمات امام حسین (ع) را برای ما تبیین کنید .

پاسخ بندگی یعنی دست در دست ولی خدا گذاشتن و در مسیر بندگی خدا قرار گرفتن با معیت ولی خدا . اگر پیام غدیر درست دریافت می شد حادثه ی کربلا بوجود نمی آمد . اگر پیام غدیر درست دریافت می شد مردم این همه مشکلات در زندگی نداشتند . یعنی مردم این قدر ظرفیت پیدا می کردندکه مشکلات را مشکل نمی دیدند زیرا پیام غدیر قبل از اینکه پیام ولایت باشد پیام بندگی است . پیام غدیرهمان سخنان امام رضا (ع) است که بندگی قلعه ی امن الهی است . این قلعه ی امن یک صراط مستقیم هم بیشتر ندارد . در روز غدیر خم خدا فرمود : من امروز دین را بر شما تمام و کامل کردم . قرار است که ما با امام حسین ( ع) در کرب و بلا زندگی کنیم . داده ها ، نداده ها و گرفته های الهی امتحان است . داده های الهی مسئولیت آور است ، نداده های الهی حکمت آمیز است ، گرفته های الهی هم تربیت بخش است . اگر انسان قرار است که در روند زندگی دستش در دست ولی خدا باشد ، شرایطی دارد . هر کس می خواهد با امام حسین (ع) این مسیر را بیاید باید شرایطی داشته باشد . هر دانشگاهی برای گزینش استاد و دانشجو شرایطی دارد . مدرسه ی کرب و بلا (زندگی ) هم گزینش دارد و اِلا شما تماشاچی می شوید . کسانی که در کربلا با امام حسین (ع) نبودند تماشاچی بودند. شهید آوینی تعبیری دارد که کربلا در مسیر زمان جاری است . هر کس پیام غدیر را دریافت نکرده باشد در بین دوراهی کوفه و کربلا گیر می کنددر زندگی ما دائما دو راهی وجود دارد . در ازدواج ، انتخاب ، ارتباطات و معاملات دو راهی داریم . اگر کسی دستش دردست امام نباشد به حق جلوه ی باطل نما هم می دهند.

متن كامل سخنراني در ادامه مطلب...

ادامه نوشته

روضه مكتوب شب اول محرم(1)

روضه مكتوب شب اول محرم

حضرت مسلم بن عقيل عليه السلام

مقدمات:

مقدمه 1 :    فضيلت ماه محرم:  ماه محرم شهر الحسين عليه السلام است،در مقابلْ، رمضانْ شهرالله ، محرم را به به واسطه اتصالش به حضرت سيد الشهدا عليه السلام ، خلّاق عالم مخصوص نمود به خصوصياتي چند:

روز اول آن، وقت استجابت دعوات و قضاي حاجات است چنانكه در حديث ابن شبيب آمده و كذلك روز عروج ادريس عليه السلام به بهشت است.   روز سوم آن،حضرت يوسف عليه السلام از چاه بيرون آمد. روزپنجم ، حضرت موسي عليه السلام از دريا عبور كرد. روز نهم ، دركوه طور با خدا مناجات نمود. روز نهم ،حضرت يونس عليه السلام از شكم ماهي بيرون آمد، و موسي و يحيي ومريم در اين روز متولد شدند. و روز دهم ،شهادت امام حسين عليه السلام اتفاق افتاد. روز شانزدهم ، بيت المقدس قبله نماز گرديد.روز هفدهم،عذاب به اصحاب فيل نازل شد. روز بيست و پنجم،حضرت سجاد رحلت نموده است.

اين ماه را در جاهليت احترام بسيار بوده و قتل و غارت در آن حرام دانسته،ولي بد نفسان ومنافقان امت پيغمبر آخر الزمان در اين ماه، خون دوستان و فرزندان سيد بشر را حلال دانسته و هتك حرمت اهل بيت نمودند. (1)

متن كامل روضه در ادامه مطلب......

ادامه نوشته