جلسه سوم سخنرانی ايت الله شهید مطهری محرم 1348

جلسه سوم سخنراني ايت الله شهيد مطهري ره

محرم 1348

         تحلیل واقعه عاشورا


 

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد الله رب العالمين , باري الخلائق اجمعين , و الصلاه و السلام علي عبد الله و رسوله و حبيبه و صفيه و حافظ سره و مبلغ رسالاته , سيدنا و نبينا و مولانا ابي القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين

حادثه عاشورا مثل بسياري از حقايق اين عالم است كه در زمان خودشان آنچنان كه بايد، شناخته نمي شوند

و بلكه فلاسفه تاريخ مدعي هستند كه شايد هيچ حادثه تاريخي را نتوان در زمان خودش آنچنان كه هست ، ارزيابي كرد

بعد از آنكه زمان زيادي گذشت و تمام عكس العمل ها و جريانات مربوط به يك حادثه , خود را بروز دادند , آنگاه آن حادثه , بهتر شناخته مي شود

همچنانكه شخصيتها هم همينطورند

شخصيتهاي بزرگ غالباً در زمان خودشان آن موجي كه شايسته وجود آنهاست , پيدا نمي شود , بعد از مرگشان تدريجاً شخصيتشان بهتر شناخته مي شود , بعد از دهها سال كه از مرگشان مي گذرد , تدريجا شناخته مي شوند

و معمولا افرادي كه در زمان خودشان خيلي شاخصند بعد از فوتشان فراموش مي شوند , و بسا افرادي كه در زمان خودشان آنقدرها شاخص نيستند ولي بعد از مرگشان تدريجاً شخصيت آنها گسترش پيدا مي كند و بهتر شناخته مي شوند

اگر دو نفر عالم را كه در يك زمان زندگي مي كنند در نظر بگيريم , ولو از نظر شهرت علمي يكي ده برابر ديگري بزرگ است , ولي گاهي بعد در تاريخ روشن مي شود كه آنكه ده برابر كوچك بوده , از آنكه ده برابر بزرگ بوده , بزرگتر است , كه براي اين من مثالهاي زيادي دارم

 متن کامل سخنرانی در ادامه مطلب ...
ادامه نوشته

جلسه سوم سخنراني حجة الاسلام ماندگاری محرم 1389

جلسه سوم سخنراني حجة السلام ماندگاري

برنامه سمت خدا

محرم 1389

سوال  پس از گذراندن ماه محرم دل شوره ای هست که نکند این حال و هوا از بین برود . چکار کنیم که عاشورایی باقی بمانیم ؟

پاسخ  ما در محرم بیشتر یا حسین می گوییم . خوب است با حسین هم باشیم . در هفته ی قبل که روز منصوب به حضرت علی اکبر بود اشاره کردم که بیایید با امام حسین وارد کربلا بشویم . وقتی یک نگاه کلی به کربلا می کنیم می بینیم که همه ی کربلا حُسن ظن به مقام ربوبی خدا بود . همان که من از درمان و درد و هجران پسندم آنچه را جانان پسندد .

 بین نمازهای صبح و ظهر و شب کدام طرف دار بیشتری دارد ؟ نماز صبح طرفدارش کمتر است زیرا سختتر است . ما معمولا از تکالیفی که سخت است فرار می کنیم . دنبال تکالیفی می گردیم که ساده باشد و خیلی به ما سخت نگیرند . کربلا نشان داد که هر که میخواهد با حسین باشد باید دنبال سختی ها باشد . جان دادن ، تیر خوردن ، اسارت کشیدن . روایت داریم که بهترین عمل سخت ترین آنهاست . ما از خدا بهترین هدیه و نعمت را می خواهیم . بدیهی است که خدا هم از ما بهترین عمل را می خواهد . با عافیت طلبی نمیشود حال و هوای کربلا را داشت . با خوشگذرانی نمیشود . تکلیف است و باید در تکلیفم باور کنم که دارم امتحان می شوم ، اگر هم ظاهرا شکست خوردم پشیمان نشوم ، نگران آینده هم نباشم و دائم هم بگویم که این تکلیف یک معامله با خداست.

متن کامل سخنرانی در ادامه مطلب ...

ادامه نوشته

جلسه سوم سخنرانی مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی ره محرم 1380

      جلسه سوم سخنراني مرحوم ايت الله مجتبي تهراني ره

                   

بحث ما راجع به اعانه و تعاون در روابط اجتماعى بود كه در آيه شريفه وارد شده است و عرض كردم كه اين آيه شريفه از آياتى است كه حكم يكى از اصول اساسى را كه در اسلام مطرح است بيان مى‏فرمايد و قيام امام حسين (ع) هم بر همين محور انجام شد

در جلسه گذشته وارد بررسى كلمات اين آيه شريفه شدم و اوّل اينكه تعاون يعنى چه؟ عرض كردم كه مراد از تعاون اين است كه شخصى مى‏خواهد فعلى را انجام دهد و ديگرى مُساعدِ او در انجام آن فعل شود. يعنى در فعل او شركت نمى‏كند؛ بلكه در كارى كه او مى‏خواهد انجام دهد از او حمايت مى‏كند. به تعبير ديگر، تعاون عبارت است از فراهم كردن مقدّمه‏اى از مقدّمات و حمايت كردن؛ چون اصلًا تعاون از ماده «عون» است و اين ماده هم در لغت و هم در عرف به همين معنا است و هيأتِ «تفاعل» هم موجب انسلاخ ماده از معناى اصلى‏اش نمى‏شود

لذا تعبير من اين بود كه قدر متيقّن اين است كه آيه شريفه اين معنا را هدف‏گيرى كرده است كه در روابط اجتماعى كه انسان‏ها به يكديگر محتاجند، چه در بعد مادّى و امور دنيوى خود و چه در امور معنوى، به يكديگر كمك كنند و اين هم به همان معناى اعانه است. بله، اگر خيلى تنازل كنيم، مى‏گوييم معناى شركت را هم در بر مى‏گيرد؛ وگرنه اصلًا به همان معنا است كه عرض كردم

متن کامل سخنرانی در ادامه مطلب ...

ادامه نوشته

جلسه سوم سخنراني حجة الاسلام قرائتی محرم 1360

جلسه سوم سخنراني حجة الاسلام قرائتي محرم1360

برنامه درسهايى از قرآن

امام حسين (ع)، سخنان- 3


بسم اللّه الّرحمن الّرحيم‏

«الحمد للّه رب العالمين و صلّى اللّه على سيّدنا و نبيّنا محمّد و على اهل بيته و لعنه اللّه على اعدائهم اجمعين. الهى انطقنى بالهدى و الهمنى التّقوى»

به مناسبت ايام محرم گفتيم اين چند روز را به بررسى سخنان امام حسين بپردازيم. امام حسين سخن و حرف بسياردارد ولى به مناسبت ايام عاشورا آن چه در آستانه‏ى رفتن به كربلا و كوفه فرموده است، بررسى مى‏كرديم. چند شب است كه بحث در اين زمينه پخش شده است و اما در راه كوفه امام حسين با چه كسانى برخورد مى‏كند و چه چيزهايى مى‏گويد و چه چيزهايى مى‏شنود؟ در اين صحبت‏هايى كه امام در راه رفتن به كوفه گفته است، كاملًا فلسفه‏ى قيام و انگيزه‏ى قيام و هدف قيام را مطرح كرده است.

1- ساختن فيلم و نمايش از حادثه كربلا

يكى از اين برخوردها درمنطقه‏اى است كه امام حسين از آن به كوفه مى‏رود. چه خوب است كه از اين‏ها فيلم ساخته شود، اين فيلم و تعزيه‏اى كه داشتيم، چيز خوبى بود و بايد اصلاح و احياء شود، عيب‏هايى كه داشت اين بود كه گاهى برخى مسائل خلاف شرع در آن ديده مى‏شد، كه بايد اصلاح شود. گاهى ائمه‏ى ما تحقير مى‏شدند و يا طورى غلط نشان مى‏دادند. مثل اين كه حضرت زينب و بچه‏هاى امام حسين روحيه‏ى خود را باخته‏اند. گاهى برخى مسائل دروغ بود. گاهى خود آن‏هايى كه نمايش كربلا را بر پا مى‏كردند، فاسد بودند. مثلًا به قيافه‏ى فلان شخصيت در مى‏آمد و بعد از اتمام نقش به سراغ منقل و ترياك مى‏رفت يا مثلًا آدم‏هاى لشى بودند. خود نمايش جالب است به شرطى كه هم بازيگرانش صالح باشند و هم زيرنظر كارشناس باشد. اگر كارهاى هنرى با تقوا جمع شود، آن وقت چيز خوبى مى‏شود.

متن کامل سخنرانی در ادامه مطلب ...

ادامه نوشته

جلسه سوم سخنراني حجة الاسلام انصاریان محرم 1384

حجة الاسلام والمسلمين انصاريان

هزينه عمر

چهار سؤال در قيامت 3

 

الحمدلله رب العالمين و صلّى الله على جميع الانبياء والمرسلين‏

و صلّ على محمد و آله الطاهرين.

وجود مبارك رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد:

در قيامت، كسى در پيشگاه مقدس حق اجازه حركت و قدم برداشتن ندارد، مگر اين كه به چهار سؤال پاسخ داده و چهار برنامه در رابطه با او حسابرسى شود.

اگر اين چهار برنامه، مثبت است، پاداش اين چهار برنامه را به او بدهند و اگر منفى است، بايد جريمه شود.

سؤال از عمر

اولين برنامه‏اى كه حسابرسى مى‏شود، عمر است كه در كجا و در چه راهى هزينه و مصرف شده است. چون عمر عظيم‏ترين و مفيدترين سرمايه‏اى است كه خداوند به انسان عنايت كرده است. هيچ لحظه‏اى توقف نمى‏كند. از زمانى كه اين سرمايه به انسان عنايت مى‏شود، در حال گذر، عبور، تمام شدن و به پايان رسيدن است.

اين سرمايه گذرا و اين فرصت متحرك و از دست رفتنى، فقط يك بار به انسان عنايت مى‏شود. چه در دنيا، چه در هنگام مرگ و چه در عالم آخرت، درخواست كسى را براى دوباره عنايت كردن عمر نمى‏پذيرند. چون اراده حضرت حق به اين‏ تعلّق گرفته است كه اين فرصتِ عبورى و گذرا را يك بار عنايت كند، البته براى دوباره گرفتن اين نعمت الهى، به پروردگار خيلى اصرار مى‏شود، ولى نمى‏پذيرند.

ما خبر نداريم، شايد خوبانى كه از دنيا عبور كردند و وارد عالم آخرت شدند، اين درخواست را داشتند، ولى حتى از آنان نيز نپذيرفتند. اين درخواست از خوبان را خبر نداريم، ولى از طريق آيات قرآن، ضايع كنندگان اين سرمايه را خبر داريم كه شش بار در قرآن مجيد آمده است كه از خدا درخواست دريافت دوباره‏اش را مى‏كنند.

متن کامل سخنرانی در ادامه مطلب ...

ادامه نوشته

جلسه دوم سخنرانی آيت الله شهید مطهری ره محرم 1348

جلسه دوم سخنراني ايت الله شهيد مطهري ره

محرم 1348

تاثیر امر به معروف و نهی از منکر اهل بیت پس از واقعه کربلا

 

نويسنده: شهيد مطهري

موضوع: امام حسين (ع)

بسم الله الرحمن الرحيم

خودتان را به وسيله تقوا صيانت كنيد

به نظر مي رسد اين دور است .

 ما بايد تقوا را صيانت كنيم يا تقوا بايد ما را صيانت كند ؟

جواب اين است : هر دو .

اين دور است اما نه دور محال

چون نگهداري ما از تقوا به يك شكل است و نگهداري تقوا از ما به شكل ديگر

ما بايد تقوا را صيانت كنيم و تقوا بايد و مي تواند ما را صيانت كند

در اينجا هم همينطور است .

ما بايد امر به معروف و نهي از منكر را احياء كنيم و امر به معروف و نهي از منكر متقابلا بايد ما را احياء كند و خواهد كرد

ما پيرامون عنصر امر به معروف و نهي از منكر در نهضت حسيني ، فقط از آن جنبه ا ش بحث كرديم كه اين عنصر چه اندازه تاثير داشته است ، محرك و باعث بوده است ، انگيزه حسيني بوده است

ولي غير از اين ، مطلب ديگري هم هست و آن اينكه در اين نهضت ، چقدر امر به معروف و نهي از منكر عملا صورت گرفت ؟

متن کامل سخنرانی در ادامه مطلب ...

ادامه نوشته

جلسه دوم سخنراني حجة الاسلام ماندگاری محرم 1389

 جلسه دوم سخنراني حجة الاسلام والمسلمين ماندگاری

برنامه سمت خدا

 محرم 1389

سوال-چکار کنیم که زندگی ما تا پایانش مثل علی اکبر که تولدش روز ملی جوان نام گرفته است ، یک زندگی آسمانی باشد و در راه خدا قدم برداریم البته فاصله ی ما تا ایشان زیاد است ؟

پاسخبه نکته ی خوبی اشاره کردید که فاصله ی ما تا علی اکبر می تواند زیاد باشد یا خیر ؟ در زمان ما شهدا ثابت کردند که می تواند این فاصله خیلی کم باشد . روایت داریم که حضرت موسی به خدا میگوید که تو دور هستی که من فریاد بزنم یا نزدیکی که با تو نجوا کنم ؟ خطاب می رسد که من همنشین هستم یعنی این قدر خدا خودش را به ما نزدیک کرده تا ما خدا را حس کنیم . و شبیه او بشویم . هر کس به یا من باشد من همیشه با او هستم . من اعتقاد دارم روزی که حضرت علی اکبر به دنیا آمدند همه گفتند که دوباره رسول الله بدنیا آمده است . امام حسین (ع) در مورد حضرت علی اکبر در روز عاشورا سه تا تعبیر آوردند . یکی اینکه صورت و خِلقتش شبیه پیامبر بود . اما آن دو تای دیگر اول نبود . دو تای دیگر بعد پیدا شد . که وقتی این جوان به نقطه ی پایان زندگی اش رسید دو تا مدال کنار مدال اول به سینه اش خورد . شباهت خُلقی و منطقی به رسول الله. به تعبیر شما نوه پیامبر با خود پیامبر خیلی فاصله دارد . خدا می فرماید که ما آسمان را بخاطر پیامبر خلق کردیم . امام حسین (ع) امام زمان آن موقع برای جوان که فرزندش هم هست شهادت می دهد که اکبرم تو جزء شباهت خِلقت که خدا به تو عنایت کرده دو تا شباهت به پیامبر پیدا کرده ای . آن هم به رسول الله که خلاصه ی عالم خلقت است . ای جوان نه فاصله ی مکانی میتواند ما را از این قصه باز بدارد نه فاصله ی زمانی

 متن کامل سخنرانی در ادامه مطلب ...

ادامه نوشته

جلسه اول سخنراني حجة الاسلام حسيني قمي محرم 1390

جلسه اول حجة الاسلام والمسلمين حسيني قمي

محرم 1390

برنامه سمت خدا

غزل تر از عزل گل تر زگل زیباتر از زیبا تو از الله اکبر آمدی از اشهد ان لا ، شهادت می دهم معراج یعنی چشم های تو شهادت می دهم چشم تو یعنی سوره ی اسراء ، غریبه نیستی این روزها بسیار دلتنگم برای این دل تنها ترم دستی ببر ، دلم زرد است شبهایم همه سرد است یا خورشید بقی سِتان اشکم بسته شد یا حبة الخضراء ، تو می گویی زمان دین هم باز هم فردا و من می گویم امشب زودتر همین حالا .

سوال  در مورد فقر و تنگ دستی همسر و صبر بر آن توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ  گاهی آقایان در تلاش و کوشش روزی کوتاهی می کنند . در کتاب کافی داریم که یکی از اصحاب امام صادق (ع) گفت که روزی من دیر به سر کار می رفتم .امام من را دید و ناراحت شد و فرمودند : صبح زود سراغ عزت خودت برو .یعنی امام از کسب و تلاش ، تعبیر به عزت می کند . یکی از راههای اینکه انسان عزیز باشد این است که انسان کار و تلاش کند و صبح زود حرکت بکند . فردی نزد امام صادق (ع) آمد و توضیحاتی در مورد خودش داد و از امام خواست که او را راهنمایی کند . او گفت : من به دنبال دنیا می روم و دوست دارم که ثروتی فراهم کنم ، آیا من دنیا پرست نیستم ؟ امام فرمود : با این کسبی که داری چه می کنی ؟ او گفت : هزینه ی خودم و زن و فرزندم را تامین می کنم ، هر سال حج و عمره می روم ، به خویشاوندانم می رسم و صدقه هم می دهم . امام فرمود : اگر درآمد این طور کسب می شود این درآمد دیگر دنیایی نیست بلکه سرمایه گذاری برای آخرت است .

امام صادق (ع) به یکی از اصحابش گفت : همه سال زن و همسرت را به حج وعمره و زیارت ببر . داریم که کسی که برای زن و فرزندش از حلال تهیه می کند مانند مجاهد در راه خداست . پس ما باید باور داشته باشیم که کاسب حبیب خداست . بهترین مردان به تعبیر امام کسی است که بیشتر برای زن و فرزندانش هزینه و خرج بکند . ما فکر می کنیم کار خیر این است که به دیگران کمک بکنیم و صدقه را فقط به فقرا بدهیم . امام موسی بن جعفر (ع) فرمود : اگر کسی به بازار برود و هدیه ای برای خانمش تهیه بکند و در خانه به خانمش بدهد ، اینکار مثل صدقه است . پیامبر فرمود : بهترین مردان کسی است که مجبور   نمی کند زن و همسرش دستش پیش کسی دراز باشد . مرد نباید کاری بکند که نیاز همسرش از فرزندش فراهم بشود . در حالات آیت الله احمد میانَجی داریم که ایشان را به حج بیت الله دعوت کرده بودن که میهمان باشند . ایشان قبول نکرده بودند و گفته بودند که اگر به حج بروم همسرم در خانه تنها می ماند . فرزندان ایشان گفتند که ما پیش مادرمان هستیم . ایشان فرمودند که مادرتان با من راحت تر است تا با فرزندان . بدترین مردان کسانی هستند که همسرشان مجبور می شود نیازشان را از دیگران فراهم کند .

متن کامل سخنرانی در ادامه مطلب ...

ادامه نوشته

جلسه دوم سخنراني حجة الاسلام رفيعي محرم 1389

جلسه دوم سخنراني حجة الاسلام والمسلمين رفيعي

محرم 1389

برنامه سمت خدا

سوال  آداب عزاداری و سرفصل های آداب عزاداری چیست ؟

پاسخ  با تشکر از همه ی آنهایی که اقامه ی عزای حسینی می کنند چه از آن بچه هایی که هیئتهای کنار کوچه ای دارند و چه کسانی که در مسجدها و حسینیه های بزرگ عزاداری برپا می کنند چه از آن خانم هایی که در خانه دورهم دیگر جمع میشوند . این روز ها همه مشغول عزاداری هستند و هرکس هم می خواهد یک جوری در این قضیه مشارکت داشته باشد . ضمن ارج نهاندن به همه ی عزیزان و عزاداری ها و تاکید بر حفظ این ها که به تعبیر امام این انقلاب را عاشورا زنده نگه داشته است ، من چند نکته را اشاره می کنم . نکته ی اول اینکه ما در فرائض دینی مان واجبات در درجه ی نخست است .بعد نوبت به مستحبات میرسد . بعد نوبت به ترک مکروهات میرسد . در روایت داریم : عابدترین مردم کسی است که واجباتش را خوب انجام بدهد . مبادا واجبات لطمه ببیند . آنچه که به گردن ما فریضه است یعنی عزاداری ما موجب فوت نمازمان نشود . عزاداری ما موجب ترک خمس مان نشود .بگوییم که این هزینه را برای عزاداری امام حسین (ع) کردیم و دیگر خمس نمی پردازیم . عزاداری ما موجب نشود که چیزی که به گردن ما لازم است انجام ندهیم . مثلا مالی که با آن عزاداری می کنیم باید مباح باشد . مال باید حلال باشد .

اهمیت به واجبات نخستین نکته است . سیره ی امام حسین (ع) هم این جوری بوده است . در ظهر عاشورا چند نفر از اصحاب بیشتر نمانده بودند اکثر اصحاب قبل از ظهر شهید شدند ، پشت سرامام نماز جماعت و سر وقت خواندند . آن هم مقابل دشمن که باعث شهادت بعضی از آنها شده است . اینها میرساند که هیئت های عزاداری ما روز عاشورا و تاسوعا برنامه را جوری تنظیم کنند که اول اذان به نماز بایستند و لطمه ای به نماز وارد نشود . گاهی اوقات دیده میشود که در مسجدی نماز جماعت است . چند ردیف دارند نماز میخوانند و عده ای هم کنار کوچه ایستاده اند و منتظر هستند که نماز تمام بشود و آنها عزاداری کنند . هر دو کار خوب است ولی چرا یک خوب را فدای خوب دیگر کنیم ؟ عزاداری خوب است ولی در نماز جماعت هم شرکت کنید .

 متن کامل سخنرانی در ادامه مطلب ...

ادامه نوشته

جلسه دوم سخنرانی مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی ره محرم1380

جلسه دوم سخنراني مرحوم ايت الله مجتبي تهراني ره 1380

مجموعه قيام و انقلاب امام حسين تعاون

 

در جلسه گذشته عرض كردم كه قيام امام حسين (ع) بر محور دو چيز بود؛

یكى مسأله عدم تعاون به اثم و عدوان كه نمودارش همان حركت حضرت از مدينه به مكّه است و ديگرى مسأله امر به معروف و نهى از منكر كه مصداق اتمّش همان حركت حضرت از مكّه به سوى كوفه است 

نياز انسان به تعاون

براى روشن شدن مصبّ بحث اين را عرض مى‏كنم كه انسان داراى دو بُعد است؛

يك بُعد مادّى و يك بُعد معنوى.

در اين مسأله هيچ شبهه‏اى نيست. انسان در بُعد مادّى‏اش اين‏طور است كه به‏تنهايى نمى‏تواند امور معيشتى‏اش را اداره كند و به تعبير ساده احتياج به همكارى ديگران دارد. در بُعد معنوى هم اين بحث مطرح است. يعنى انسان در سير معنوى‏اش نيز احتياج به كمك و همكارى دارد و به‏تنهايى نمى‏تواند خودش را اداره كند. به تعبير ديگر، انسان چه در بُعد مادّى و چه در بُعد معنوى‏اش خودكفا نيست

چون انسان خودكفا نيست و نمى‏تواند خودش را به‏تنهايى اداره كند، احتياج به «اعانه» دارد. هم در زندگى مادّى‏اش احتياج به كمك ديگرى دارد و هم در بُعد معنوى‏اش نيازمند ديگرى است. مسأله اعانه و تعاون اينجا مطرح مى‏شود. (3)

متن کامل سخنرانی در ادامه مطلب ...
ادامه نوشته