سخنراني حجة الاسلام محمدي اشتهاردي ره

  سخنراني حجة الاسلام مرحوم

محمدمحمدي اشتهاردي رحمه الله علیه

موضوع: امام حسين (ع) و حضرت زینب (س)

بسم الله الرحمن الرحیم در پيدايش و تكميل نهضت و فرهنگ عاشورا،  حضرت زينب عليهاالسلام شريك امام حسين عليه السلام بود، كه در مجموع مي توان گفت حضور و شركتش در اين نهضت عظيم، پس از امام حسين عليه السلام از همه بيش تر بود.  او از مدينه تا مكه و از آن جا تا سرزمين كربلا، و در ماجراي عاشورا، يار و ياور مخلص و پشتوانه نيرومند امام حسين عليه السلام بود، تا آن جا كه دو نوجوانش محمد و عون عليهما السلام را در روز عاشورا فداي نهضت امام حسين عليه السلام كرد،  وقتي امام حسين عليه السلام پيكر به خون تپيده اين دو جوان را از ميدان به كنار خيمه آورد، زينب عليهاالسلام از خيمه بيرون نيامد، كه مبادا رنج امام حسين عليه السلام با ديدن زينب عليهاالسلام افزون شود، ولي در مورد حضرت علي اكبر عليه السلام از خيمه بيرون دويد و به استقبال جنازه پاره پاره او شتافت، و با برادرش همنوا گرديد، و مطابق پاره اي از روايات، زينب عليهاالسلام براي تسلي خاطر امام حسين عليه السلام زودتر به بالين علي اكبر عليه السلام رفت،  هنگامي كه امام حسين عليه السلام به قتلگاه رسيد، نخست نگاهش به زينب عليهاالسلام افتاد، و اين تدبير، در فرو نشاندن شدت ناراحتي امام حسين عليه السلام نقش به سزايي داشت.(1)

متن كامل سخنراني در ادامه مطلب....

ادامه نوشته

سخنراني ايت الله خامنه اي محرم 1377

سخنراني ايت الله خامنه اي

محرم 1377 نماز جمعه تهران

موضوع:امام حسين ع

حادثه عاشورا علل،درس ها و عبرت ها


بسم اللّه الرّحمن الرّحيم

الحمد للّه ربِّ العالمين أحمده وأستعينه وأستغفره وأتوكّل عليه وأصلّي وأسلّم علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه و حافظ سرّه و مبلّغ رسالته، بشير رحمته و نذير نقمته سيّدنا ونبيّنا أبي القاسم المصطفي محمّد وعلي آله الأطيبين الأطهرين المنتجبين المظلومين المعصومين سيّما أبي عبداللّه الحسين (ع) وسيّما بقية اللّه في الأرضين

أوصيكم عباد اللّه بتقوي اللّه

همه شما عزيزان، برادران و خواهران نمازگزار را به تقواي الهي دعوت و توصيه مي كنم.

 اول و آخر، تقواست؛ و توصيه اصلي به توشه گيري از تقواست.

 اگر بحثي هم مي كنيم، براي اين است كه بتوانيم مايه تقوا را در خودمان، درمردم و مستمعان نمازجمعه، إن شاء اللّه به مدد الهي تقويت كنيم

امروز در خطبه اول، بحثي در باره ماجراي عاشورا عرض مي كنم.

 اگر چه در اين زمينه، بسيار سخن گفته شده است، ما هم عرايضي كرده ايم؛ اما هرچه اطراف و جوانب اين حادثه عظيم و مؤثر و جاودانه بررسي مي شود، ابعاد تازه يي، و روشنگري هاي بيش تري از اين حادثه، آشكار مي شود و نوري بر زندگي ما مي تاباند

در مباحث مربوط به عاشورا، سه بحث عمده وجود دارد:

 يكي بحث علل و انگيزه هاي قيام امام حسين است،

 كه چرا امام حسين قيام كرد؛

 يعني تحليل ديني و علمي و سياسي اين قيام.

 در اين زمينه، ما قبلاً تفصيلاً عرايضي عرض كرده ايم؛ فضلا و بزرگان هم بحث هاي خوبي كرده اند. امروز وارد آن بحث نمي شويم

متن كامل سخنراني در ادمه مطلب...

ادامه نوشته

سخنراني ايت الله مكارم شيرازي

سخنراني حضرت آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله

 موضوع :آفات مداحی


مداحان اهل بيت سرمايه عظيمي در دست دارند كه بايد در حفظ آن كوشا باشند.

مداحي مي تواند احساسات عاشورايي را بسيج كند و اهداف امام حسين(ع) را در قالب شعر در دل هاي عزاداران به خصوص جوانان جاي دهد.

 به همين خاطر ائمه(ع) فرمودند: "لك بيت بيت في الجنه." اما اين سرمايه ممكن است دچار آفاتي شود كه به مواردي از آن ها اشاره مي كنيم

 

- خارج بودن اشعار از زبان "قال" يا زبان "حال1

توجه داشته باشيد كه اشعاري كه مي خوانيد از زبان قال يا زبان حال خارج نباشد.

 زبان قال يعني مطلب مدرك معتبري داشته باشد و زبان حال يعني واقعاً حال امام حسين(ع) و اصحابش اقتضاي اشعاري كه مي خوانيد داشته باشد.

 بايد شأن و منزلت امام حسين(ع) در محتواي اشعار حفظ شود. مثلاً وقتي مي شنويم مداحي خطاب به امام حسين(ع) مي گويد:" يقين دارم كه در دل آرزويي به جز دامادي اكبر نداري"! عاشورا از آن علو مقامش چقدر پايين مي آيد؟!

متن كامل سخنراني در ادامه مطلب....

ادامه نوشته

جلسه دوم سخنراني حجة الاسلام پناهيان محرم 1390

جلسه دوم سخنراني حجة الاسلام والمسلمين پناهيان

محرم 1390

برنامه سمت خدا


قرآن بخوان به نیابت کل آن سی جزء که با سرانگشت نیزه ورق خورد، قرآن بخوان تجوید تازه را به تاریخ بیاموز و ما را به روایت پانزدهم معرفی کن ،  قرآن بخوان تا طبل هل هله از های و هوی بیفتد ، شاعران بیچاره ، شاعران درمانده ، شاعران مضطر با نام تو چه کردند ؟ تاریخ زن آبرو می گیرد وقتی پلک صبوری می گشاید   و نام حماسیت بر پیشانی دو جبهه ی نورانی می درخشد . زینب!
سوال – شما چه نظری در خصوص محرم امسال دارید؟
پاسخ- محرم امسال هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی بهتر از سال های قبل به نظر می رسد . البته این روند در طی این سی سال وجود داشته است . معمولاً  مجالس در شب های اول رونق شب های آخر را ندارد. اما در اکثر جلساتی که امسال بنده حضور پیدا می کردم و یا از برخی از دوستان می شنیدم ، از ابتدا رونق همان شب های آخر را داشتند . از نظر کیفی هم احساس می کنم که مومنین بخصوص جوانان در عزای اباعبدالله الحسین (ع) بسیار بی تاب تر شده اند . تصور می کنم یک روزی که مردم دیگر طاقت عزای اباعبدالله الحسین را نداشته باشند، آقا ظهور کنند . الان باید روضه ها بیشتر با اشاره خوانده شود . نمی توان صریحاً به سراغ مسائل اصلی رفت . چون مردم دیگر طاقت آن را ندارند . ما اشاره می کنیم ، مردم با تمام وجود اشک می ریزند . الان حضور جوان ها خیلی بیشتر شده است . اگر حوزه ها و بخش های تبلیغاتی آمار بدهند ، نشان می دهد که آمار سخنرانی ها در کل کشور نسبت به سال های قبل خیلی بیشتر شده است .  من در برنامه ای گفتم که حضور حوزه های علمیه به اندازه ی نیاز نیست . بیشتر منظورم این بود که نیاز خیلی بالا است . این نشان می دهد که هم دشمنان با ما جدی تر مبارزه می کنند و هم عطش مردم بیشتر شده است . ممکن است ما نتوانیم این عطش و نیاز را به موقع و به طور کافی پاسخ دهیم چون ما با یک جهان مخاطب روبرو هستیم نه فقط جهان اسلام . برخی از دوستان معاونت رشته ی تخصصی تبلیغ به من گِله می کردند که زحمات زیادی در این بخش کشیده می شود و شما در انتقاد خود این مسائل را در نظر نگرفتید . الان حوزه های علمیه زحمات زیادی می کشند . این رونقی که در این سال ها مشاهده می شود همگی نتیجه ی تبلیغات صحیحی است که طلاب ،روحانیون و ذاکرین اهل بیت انجام می دهند . اما الان سطح معرفت افراد بالا رفته است . اوایل انقلاب مارکسیست ها در فضا اثر گذاشته بودند . اگر یک نفر می خواست خود را سطح بالا نشان بدهد، در خصوص امام حسین (ع) بحث می کرد ولی گریه نمی کرد . فکر می کرد اگر انسان قساوت قلب داشته باشد نشانه ی علم و معرفت است .  اما دیگر این عوام زدگی ها  وجود ندارد .  الان عاطفه و سوز، در کنار عشق ، معرفت و بصیرت به رشد بسیار بالایی رسیده است .
سوال – چکار باید کرد که این حال و هوایی که در ایام محرم بوجود آمده ، استمرار داشته باشد؟
پاسخ – در سوره ی حجرات بعد از اینکه احترام به پیامبر را توصیه می فرماید . در سه یا چهار آیه تصریح    می کند که ادب را نسبت به پیامبر رعایت کنید . بعد می فرماید که هر کس این ادب را رعایت کند از تقوای قلب او ناشی شده است . کسانی که این کار را بکنند ، هم گناهان آنها بخشیده می شود و هم اجر با عظمتی دریافت   می کنند . به روایت تمام مذاهب و مورخین رسول خدا (ص) بارها فرموده اند که حسینُ مِنی و اَن مِن حسین . جدا از روایاتی که شیعیان از امام صادق (ع) دارند که ایشان فرمود به غیر از مسئله ی خاص نبوت، بقیه ی  اموری که مربوط به پیامبر گرامی اسلام می شود مربوط به امامان هم می شود. یعنی ادبی که ما نسبت به رسول خدا (ص) داریم باید نسبت به ائمه نیز قائل باشیم . ولی به طور اختصاصی پیامبر اکرم (ص) فرموده اند که حسینُ مِنی و اَن مِن حسین. پس احترام و ادب نسبت به امام حسین(ع) دارای مغفرت و اجری عظیم است . همه مذاهب هم این مسئله را قبول دارند و در قرآن هم ذکر شده است . پس وقتی ما در مُحرم اظهار ادب می کنیم ، هم از مغفرت برخوردار می شویم و هم اجری عظیم می بریم . حالا که امام حسین (ع) به ما نظر کرده اند ، خوب است که در زندگی خود یک تغییری ایجاد کنیم . مثلاً یک برنامه ی یک ساله در نظر بگیریم و یک روش را در زندگی یا عبادت خود تغییر بدهیم . اگر قبلاً نمازهای خود را سروقت نمی خواندیم . بخاطر محبت و نظری که امام حسین (ع) به ما داشته اند مقید شویم که یکی از آنها را سروقت  بخوانیم و یا قبل از نماز سه بار بگوییم صَلی اللهُ عَلیکَ یا اَباعَبدالله . این جمله از اذان و اقامه هم کوتاه تر است و می توانیم آن را تکرار کنیم . به فرموده ی امام صادق (ع) سه بار گفتن این ذکر ، ثواب زیارت حرم اباعبدالله (ع) را دارد . می توانید در طول سال با عنایت به این فرموده ی امام صادق (ع)  این ذکر را تکرار کنید . یا هفته ای یک بار زیارت عاشورا بخوانید . در روایت داریم که حضرت فاطمه (س) هفته ای یک بار برای شهید زمان خود یعنی حمزه سید الشهدا برنامه ی عزاداری داشتند . شب جمعه که پر معنویت ترین شب است و طبق روایات اولیای خدا متوجه کربلا هستند، زیارت عاشورا بخوانیم . اگر این کار به صورت هفتگی باشد کسالت و دل زدگی ایجاد نمی کند. اینها رفتارهایی است که به مرور زمان برای انسان جا می افتد . و بعداً  بدون اینها نمی توان زندگی کرد . بنابراین راه استمرار این حال خوش ، رفتار خوب ، منظم و مداوم است .

متن كامل سخنراني در ادامه مطلب...

ادامه نوشته

جلسه چهارم سخنراني ايت الله شهيد مطهري ره محرم 1348

جلسه چهارم سخنراني آيت الله شهيد مطهري ره

محرم 1348

موضوع: امام حسين (ع)

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمين باري الخلائق اجمعين و الصلوه و السلام علي عبدالله و رسوله و حبيبه و صفيه , سيدنا و نبينا و مولانا ابي القاسم محمد صلي الله عليه و آله و سلم و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم :

يا قوم ان كان كبر عليكم مقامي و تذكيري بايات الله فعلي الله توكلت فاجمعوا امركم و شركائكم ثم لايكن امركم عليكم غمه ثم اقضوا الي و لا تنظرون (1)

موضوع بحث، حماسه حسيني است

اول بايد كلمه حماسه را كه در زبان فارسي زياد استعمال مي شود , براي شما توضيح بدهم

كلمه حماسه به معني شدت و صلابت است , و گاه به معني شجاعت و حميت استعمال مي شود

علماي شعر شناس , منظومه هاي شعري را از نظر محتوا يعني از نظر نوع معني و هدف شعر به اقسامي تقسيم مي كنند :

بعضي از منظومه ها را منظومه هاي غنائي ,

 بعضي را منظومه هاي حماسي

 و بعضي را منظومه هاي وعظي و اندرزي ,

 بعضي را منظومه هاي رثايي

 و بعضي ديگر را منظومه هاي مدحي مي گويند ,

 ديوان و غزليات حافظ , غزليات سعدي و ديوان شمس تبريزي , منظومه هاي غنايي است , يعني اگر چه هدف در اينها عرفان است , ولي لااقل از نظر تشبيب , زبان عاشقانه است , سخن از حسن و بي اعتنائي محبوب است , سخن از درد فراق و درازي شب فراق و كوتاهي ايام وصال است .

 فكر بلبل همه آن است كه گل شد يارش

  گل در انديشه , كه چون عشوه كند در كارش

 دلربائي همه آن نيست كه عاشق بكشند

 خواجه آن است كه باشد غم خدمتكارش

 اين يك شعر غنائي است , گر چه در آخر به يك معني عرفاني بسيار لطيف و عالي مي رسد و حافظ هميشه اين طور است

متن كامل سخنراني در ادامه مطلب...
ادامه نوشته

جلسه دوم سخنراني حجة الاسلام جاودان محرم 1389

جلسه دوم
سخنراني حجة الاسلام والمسلمين جاودان محرم 1389
امام حسين ع وقيامت


اعوذ باللهِ من الشَّیطانِ الرَّجیم. بسم اللهِ الرَّحمن الرَّحیم. الحَمدُ للهِ رَبِّ العالمین وَ لا حَولَ وَ لا قوَة إلا بالله العَلیِّ العَظیم وَ الصَّلاة وَ السَّلام عَلی سَیِّدِنا وَ نبیِّنا خاتم الأنبیاء وَ المُرسَلین أبِی القاسِم مُحمَّد وَ عَلی آلِهِ الطیِبینَ الطاهِرینَ المَعصومین سِیَّما بَقیة اللهِ فِی الأرَضین أرواحُنا وَ أرواحُ العالمینَ لِترابِ مَقدَمِهِ الفِداء وَ لعنة الله عَلی أعدائِهم أجمَعین إلی یَوم الدّین

مباحث مربوط به عزاداری امام حسین (علیه السلام) و قیامت را ادامه می­دهیم:

در آیه 19 سوره مبارکه ق می­فرماید وَجَاءَتْ سَكرَةُ المَوْتِ بالحَقِّ ذلكَ ما كنتَ مِنهُ تحِيدُ  مستی مرگ می­آید و این آن چیزی بود که تو از آن فرار می­کردی. در آیه بعد مرحله بعد را عنوان می­کند: وَنـُفِخَ في الصّور این نفخ صور دوم است. یک بار در صور دمیده می­شود و همه موجودات زنده آسمان و زمین می­میرند. صور دومی نیز هست و زمانی که در آن دمیده می­شود همه زنده می­شوند و در این آیه از صور دوم یاد می­کند. وَنـُفِخَ في الصّور ذلكَ يَوْمُ الوَعيدِ در صور دمیده می­شود و این روز، روزی است که به آن وعده شده بود. در آیه بعد می­فرماید: وَجَاءَتْ كُلّ نفس مَعَهَا سائِقٌ وَشَهِيدٌ هر نفسی به همراه یک سائق و یک شاهد به قیامت می­آید. ما هزار شاهد داریم. هزار شاهد. دست من علیه من شهادت می­دهد. پا شهادت می­دهد. زمینی که من خدایی نکرده رویش گناه کرده­ام شهادت می­دهد. در آیه بعد می­فرماید: لقدْ كـُنتَ في غَفلةٍ مِنْ هذا فكشَفنا عَنكَ غِطاءَكَ فبَصَرُكَ اليَوْمَ حَدِيدٌ تو از این روز و از این قیامتی که الان به آن وارد شدی در غفلت بودی. فكشَفنا عَنكَ غِطاءَكَ ما پرده چشم تو را برداشتیم. وقتی انسان چیزی را نمی­بیند، آن چیز یا چشم انسان، مشکلی دارد. به عنوان مثال الان من داخل حیاط را نمی­بینم. چشمم مشکلی ندارد اما دیوار مانع است. اگر این دیوار نبود من کاملا حیاط را می­دیدم. یک وقت ممکن است چشم من نبیند و قوت دیدن نداشته باشد. مثلا هوا کاملا روشن است و گرد و غباری نیست و هیچ پرده و دیوار و مانعی وجود ندارد اما فاصله زیاد است و چشم من ضعیف است و دور را نمی­بیند. گاهی انسان دوربینش ضعیف است و فاصله دور برایش تار است. در اینجا هم می­گویند چشم تو در دیدن قیامت تار بود. حالا ما دست کشیدیم و این تاری برطرف شد و حالا دیدی. عرض کردم که غفلت به حالتی گفته می­شود که چیزی وجود دارد اما من مشکل دارم و متوجه آن چیزی که وجود دارد نیستم. اینجا هم همین را می­گویند. می­گویند یک پرده در مقابل چشم تو بود و آن را نمی­دیدی، اگرنه قیامت حاضر بود. هیچ لحظه­ای نبود که قیامت پوشیده و پنهان باشد. آن پوشیده نبود بلکه چشم تو پوشش و مشکل داشت. لقدْ كـُنتَ في غَفلةٍ مِنْ هذا فكشَفنا عَنكَ غِطاءَكَ ما این پرده چشم تو را کشف کردیم و کنار زدیم. فبَصَرُكَ اليَوْمَ حَدِيدٌ آن زمان چشمت تیز نبود اما حالا چشمت می­بیند. ببینید همیشه­ی عمر ما قیامت وجود داشته است. همیشه. در تمام لحظات عمرمان ما قیامت را داشته­ایم اما نمی­دیدیم. در قرآن می­فرماید آن کسی که مال یتیم را می­خورد الآن دارد آتش می­خورد. نه اینکه بعدها آتش خواهد خورد. همین الان دارد آتش می­خورد. هر مشکل و گناه دیگر هم همینطور است. انسان هر حرام دیگری هم که بخورد، دارد آتش می­خورد. اگر انسان به سوی نامحرم دست دراز کند و دست دهد، دستش را به سوی آتش دراز کرده است. الان فهمیده نمی­شود. زمانی که آن پرده را کنار زدند دست می­سوزد. این پرده حائلی بود برای سوزش و زمانی که آن را بردارند، دست می­سوزد. نه اینکه آن زمان تازه آتشی افروخته می­شود. همان زمانی که انسان گناه می­کند با آن گناه آتش افروخته می­شود و با کار خوب بهشت خلق و ایجاد می­شود. ما بهشت و جهنم را خودمان می­سازیم. بهشتی که ساخته دست خود ما و ساخته سعی و کوشش ما نباشد اصلا وجود ندارد. جهنم نیز همینطور است. آن را کسي دیگر نمی­سازد که برای ما بیاورند. به عنوان مثال در اینجا غذا را برای ما درست می­کنند و برایمان می­آورند. اما در آنجا ما خودمان با اعمالمان غذا را درست می­کنیم. اگر صد گل در سرنوشت خودت کاشته­ای صد گل داری و اگر کمتر کاشته­ای کمتر خواهی داشت.

ادامه نوشته